Kan Christen- en LHBT-er zijn samengaan?

De reformatiemuur in Geneve beklad (2019)
Leestijd: 4 minuten

De LHBTQ-beweging is in de 21e eeuw steeds sterker geworden. Zij hebben in de afgelopen jaren een heftig debat aangewakkerd binnen de (wat sommigen noemen) “conservatieve” kerken. Met name de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika stond de afgelopen jaren in het middelpunt van het debat.

LHBTQ staat voor lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, queer (of soms twijfelend), enzovoorts. Soms wordt er een ‘plus’ aan toegevoegd om andere seksuele identiteiten weer te geven. De eerste vier letters van het acroniem worden al sinds de jaren 1990 gebruikt. De laatste jaren is er een toenemend bewustzijn van de noodzaak om inclusiever te zijn ten aanzien van andere seksuele identiteiten. Daarom is het acroniem met andere letters uitgebreid.

Nederduits Gereformeerde Kerken (Zuid-Afrika)

In 2015 besloot de generale synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerk kerkenraden toe te staan huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht te erkennen. Zij schrapte ook de regel dat homoseksuele predikanten van de kerk celibatair moesten zijn. In 2016 werd dit besluit echter teruggedraaid, wat enkele hooggeplaatste leden van de kerk vervolgens aanvochten bij het Hooggerechtshof.  De rechtbank vernietigde het besluit van 2016 en verklaarde dat “de differentiatie veroorzaakt door het besluit van 2016 inherent afbreuk doet aan de waardigheid van (pro-LHBTQ-individuen), omdat homoseksuele relaties als niet passend voor reguliere kerkelijke ceremonies worden beschouwd en personen met een homoseksuele relatie geen predikant van de kerk kunnen zijn.”

Het Hooggerechtshof bepaalde daarom dat de kerk niet mag discrimineren (dat wil zeggen differentiëren) ten aanzien van mensen die zich identificeren als LHBTQ. Het hof kwam tot dit besluit omdat volgens de Zuid-Afrikaanse Bill of Rights hoofdstuk 2, secties 9.3 en 9.4, onrechtmatige discriminatie op basis van geslacht, seksuele geaardheid, religie, enz. niet is toegestaan.

Deze controverse in de Zuid-Afrikaanse kerk heeft veel christenen in dat land geschokt. Het vestigde onze aandacht op dit urgente, culturele vraagstuk. Na het beluisteren van een panelgesprek met mensen binnen de LHBTQ-gemeenschap (waaronder een transvrouw en iemand die zich als homoseksueel identificeert), talloze debatten en discussies met mensen die sympathiek staan tegenover de LHBTQ-gemeenschap, voelde ik me gedrongen om dit artikel te schrijven. Dit artikel gaat dieper in op het impliciete conflict van wereldbeelden en zet deze duidelijk uiteen. Dat is nodig omdat de kerk in de huidige tijd wordt geconfronteerd met uitdagingen zoals de LHBTQ-beweging.

Wereldbeelden verhelderen

Ik geloof dat we betere debatten krijgen tussen christenen en aanhangers van de LHBTQ-beweging, als we ons wereldbeeld duidelijker kunnen uitleggen. Let op, in voorgaande zin maak ik nadrukkelijk onderscheid tussen beide groepen. Ik geloof niet dat een consistente christen zich als LHBTQ kan identificeren. Jezus zei immers: “Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden”.

(Joh. 14:15, SV)

[Dat is Gods morele wet die nog steeds van toepassing is.]

Of weet gij niet dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods.

(1 Kor. 6:9-11, SV)

Doch Hij antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne den mens gemaakt heeft, dat Hij hen gemaakt heeft man en vrouw? En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn? Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

(Matth. 19:4-6, SV)

Een eerlijk debat

Ik ben me er volledig van bewust dat sommigen die zichzelf als christen en LHBTQ beschouwen, heel anders zullen denken over de letterlijke vertaling, lezing en betekenis van de bovenstaande teksten. De belangrijkste strekking van dit artikel zal echter niet voortkomen uit het citeren van een groot aantal Bijbelverzen, maar uit het presenteren van opvattingen waarbij we op holistisch wijze (op wereldbeeldniveau) kijken naar de kwesties waar het om gaat. Nadat de holistische opvattingen zijn overwogen, zou het duidelijk moeten worden waarom de letterlijke uitleg van bovenstaande Schriftgedeelten standhoudt, waar de antithese ligt tussen christenen en mensen in de LHBTQ-gemeenschap, en hoe we een manier kunnen vinden om het gesprek vooruit te helpen.

Voordat we hier dieper op ingaan, wil ik nog één belangrijk punt duidelijk maken. Ik geloof niet dat degenen die zich bezighouden met LHBTQ-activiteiten een of andere “speciale zonde” begaan. Zij zijn niet slechter dan een willekeurige niet-wedergeboren en totaal verdorven christen. Ook hebben ze geen speciaal Evangelie nodig. Alle mensen, overal ter wereld hebben Jezus Christus nodig –hetzelfde Evangelie. We zijn allemaal verdorven door de zondeval en we hebben allemaal Jezus nodig om ons te verlossen en te vernieuwen. Om deze reden zal dit artikel zich bewust onthouden van oordelen. We richten ons alleen op de onderliggende tegenstelling tussen de wereldbeelden. Die wereldbeelden bieden voedsel aan de verschijnselen die we vandaag de dag ervaren, met name rondom LHBTQ-isme.

Stel dat we geen rekening houden met de overwegingen van een ruimer wereldbeeld. In dat geval is het onvermijdelijk dat men van beide zijden van het debat elkaar als ‘dwepers’ bestempelt. Dan komen we uiteindelijk alleen maar vijandig tegenover elkaar te staan vanwege de specifieke overtuigingen. Tijdens gesprekken met andersdenkenden hoeven we de waarheid niet op te offeren op het altaar van de vrede. We kunnen actief debatteren en zaken betwisten. Tijdens deze gesprekken moeten we wel respect tonen voor de persoon met wie we in debat zijn. Dit komt omdat ieder van ons, christen of niet, geschapen is naar het beeld van God. We zijn allen op “een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt” (Ps. 139). Dit blijft het geval, zelfs als de persoon zichzelf niet graag ziet als geschapen naar het beeld van God.


Dit artikel verscheen eerder op apologeticscentral. Ga verder naar deel 2.

Ook interessant

Commentaar: Regenboog en Religiestress

Het was dé rel van het afgelopen weekend. Feyenoordaanvoerder Orkun Kökçü weigerde de regenboogband te dragen! Nu eens geen christen die de

Beantwoording vragen appelavond

Tijdens de appelavond in Veenendaal (3 apr. 2024) konden niet alle vragen beantwoord worden. Op onderstaande vragen hebben we schriftelijk een antwoord

Wakker worden in Wokeland

Er zijn van die woorden die steeds meer op je netvlies komen. Eerst zag je ze zelden, nu bijna dagelijks. ‘Woke’ is

De cel in voor een gebed?

Kan een predikant veroordeeld worden als hij met een jong gemeentelid bidt om kracht om te leven overeenkomstig je geboortegeslacht?